COVID-19: контроль за дотриманням протиепідемічних норм – прямий обов’язок органів виконавчої влади та місцевого самоврядування
Прем’єр-міністр України закликав органи виконавчої влади та місцевого самоврядування до повномасштабного та суворого контролю за дотриманням карантинних обмежень.
Так, за результатами наради від 12 жовтня під головуванням Прем’єр-міністра України, дано протокольне доручення, згідно якого головам обласних державних адміністрацій необхідно забезпечити проведення разом із органами місцевого самоврядування роз’яснювальну роботу із складення протоколів про адміністративні правопорушення за порушення карантинних обмежень, пов’язаних із поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, причиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до статті 443 та пункту 2 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також підготувати навчання органів місцевого самоврядування з питань контролю за порушенням карантинних обмежень.
Правові, організаційні та фінансові засади діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, спрямованої на запобігання виникненню і поширенню інфекційних хвороб людини, локалізацію та ліквідацію їх спалахів та епідемій, а також права, обов'язки та відповідальність юридичних і фізичних осіб у сфері захисту населення від інфекційних хвороб встановлені Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб».
Статтею 29 цього закону встановлено, що карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.
Організація та контроль за дотриманням встановленого на території карантину правового режиму, своєчасним і повним проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів покладаються на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Статтею 5 вище зазначеного Закону визначено, що органи місцевого самоврядування у сфері захисту населення від інфекційних хвороб:
- забезпечують проведення профілактичних і протиепідемічних заходів на територіях населених пунктів, у місцях масового відпочинку населення та рекреаційних зонах, а також робіт по ліквідації епідемій та спалахів інфекційних хвороб і вирішують питання фінансового та матеріально-технічного забезпечення цих заходів і робіт;
- здійснюють комплексні заходи, спрямовані на ліквідацію епідемій, спалахів інфекційних хвороб та їх наслідків.
Разом з цим, ст. 30 цього Закону встановлює повноваження місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в умовах карантину.
Постановою КМУ від 22 липня 2020 р. № 641 встановлено протиепідемічні обмеження, за порушення яких наступає адміністративна відповідальність передбачена ст. 44-3 КУпАП, а також у деяких випадках може наступати відповідальність передбачена ст. 325 Кримінального кодексу України, про що складається відповідний протокол.
Відповідно до ст. 255 КУпАП адміністративні протоколи за ст. 44-3 КУпАП мають право складати уповноважені на те посадові особи:
- органів внутрішніх справ (Національної поліції);
- органів охорони здоров’я;
- органів державної санітарно-епідеміологічної служби;
- посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами (а у населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчими органами, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад.
Посадова особа, у випадку виявлення порушення протиепідемічних вимог складає протокол про адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 44-3 КУпАП.
Згідно ст. 221 КУпАП справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 44-3 КУпАП розглядають судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів.
Тому, протокол про адміністративне правопорушення, разом з усіма матеріалами (доказами), які підтверджують факт вчинення правопорушення, передається до відповідно районного суду за місцем вчинення адмінправопорушення для прийняття рішення щодо сплати штрафу.
Розміри штрафів:
- для фізичних осіб – від 17000 грн. до 34000 грн.,
- для посадових осіб – від 34000 грн. до 170000 грн.